Obecność wind w hotelach to obecnie konieczność – pozwala na korzystanie z jego usług osobom zmagającym się z ograniczeniami zdrowotnymi, a także ułatwia zakwaterowanie i korzystanie z budynku tym, którzy posiadają dużą ilość bagażu, w tym na przykład wózki dziecięce.
Dawniej tego typu udogodnienie montowano jedynie w hotelach wielopiętrowych. Natomiast obecnie to, ile wind powinno być w hotelu, regulują przepisy prawne. Oczekiwania gości powodują jednak, że w dźwig osobowy wyposażonych jest większość obiektów tego typu.
Ile wind musi być w hotelu? Polskie i europejskie przepisy
21 państw europejskich należy do Unii Hotelstars, która kładzie nacisk na ujednolicenie kryteriów klasyfikacji i procedur w branży hotelowej. Należą do niej między innymi Niemcy, Czechy czy kraje skandynawskie. Zgodnie z przyjętymi w jej ramach przepisami, windy powinny znaleźć się w hotelach 4- i 5-gwiazdkowych.
Inne przepisy, wynikające z ustawy o usługach turystycznych, obowiązują natomiast w Polsce. Kwestia tego, ile wind musi być w hotelu, w naszym kraju zależy od liczby przyznanych mu gwiazdek, a także posiadanych kondygnacji, które udostępnione są gościom.
W związku z tym hotele 5-gwiazdkowe muszą być wyposażone w windę, jeżeli ma przynajmniej 2 piętra dla gości. W przypadku obiektów 4- i 3-gwiazdkowych są to odpowiednio co najmniej 3 i 4 kondygnacje. Natomiast hotele 1- i 2-gwiazdkowe powinny zostać wyposażone w dźwig osobowy, jeżeli mają przynajmniej 5 pięter.
Co ważne, polskie przepisy pozwalają na zastąpienie wind schodami ruchomymi.
Ile wind powinno być w hotelu? Oczekiwania wobec branży hotelarskiej
Choć przepisy jasno określają, ile wind musi być w hotelu, aktualne oczekiwania wobec branży hotelarskiej są od nich zdecydowanie rozbieżne. Obecnie goście wymagają inkluzywności, a także wygody w poruszaniu się po obiekcie.
Posiadanie windy jest ważną kwestią wizerunkową, która pokazuje otwartość hotelarza na szerokie grono klientów, a także dbałość o ich komfort. W wielu przypadkach obecność tego typu udogodnienia może rzutować na wybór danego obiektu noclegowego. Natomiast w większości sytuacji ma wpływ na oceny wystawiane przez gości, zatem oddziałuje na reputację hotelu.
Jak się okazuje, dla klientów ważne jest nie tylko to, czy i ile wind w hotelu powinno się w nim znajdować, ale również ich nowoczesność, wykończenie czy niezawodność. Dobry obiekt powinien zadbać o to, aby w kabinie znalazł się czytelny, prosty w obsłudze panel sterujący, a dźwig działał cicho oraz odpowiednio szybko. Co więcej, konieczna jest duża dbałość o czystość w windzie, w tym o zapach. Dodatkowy atut stanowi obecność lustra.
Ile wind w hotelu? Podsumowanie i wskazówki
Ostatecznie najlepszą odpowiedzią na to, ile wind powinno być w hotelu, jest to, że ich liczba musi być dopasowana do liczby pięter i dostępnych pokojów w obiekcie. Dzięki temu każdy gość będzie mógł wygodnie się po nim przemieszczać bez konieczności długiego oczekiwania na przyjazd dźwigu.
Co ważne, z wind dla gości nie powinna korzystać obsługa hotelu. Natomiast właściciele czy menedżerowie muszą zadbać o ich regularną konserwację oraz serwis, aby zapewnić odwiedzającym pełne bezpieczeństwo i komfort.
W zaprojektowaniu i wykonaniu wind hotelowych może pomóc Ci nasza firma, która w tym zakresie posiada prawie 50-letnie doświadczenie. Zajmiemy się również montażem dźwigów, a w okresie eksploatacji również ich serwisem i konserwacją. Tworzymy nowoczesne, funkcjonalne, komfortowe, a zarazem bezpieczne windy, które przełożą się na wzrost satysfakcji gości Twojego hotelu. Serdecznie zapraszamy do kontaktu!